Hrvatska književnost nema puno glavnih junakinja bludnica, slobodoumnih rasnih ljepotica
strasno predanih tjelesnim užitcima. Jednu od takvih nesvakidašnjih žena predstavlja nam
književnik i sudac Nenad Šepić (1943. – 2021.) u posmrtno objavljenom romanu Foška u
izdanju Školske knjige. Taj višeslojan i provokativan povijesni roman ženskog lika s
fantastičnim, religijskim, grotesknim i parodijskim elementima vrhunac je Šepićeva književna
opusa; dostupan je u knjižarama i webshopu Školske knjige.
Središnje mjesto u romanu koji preispituje tradicionalne ideje patrijarhalnog društva pripada
Foški, kćeri razbojnika Zoppe, jednoga od bogatijih moćnika u vrijeme Mletačke Republike, i
kurtizane Magdalene. Foška, nekonvencionalna i samosvojna mlada žena, prepuna
neobuzdanog erosa i željna neovisnosti i slobode, napušta sina, obitelj, bližnje… tragajući,
pod svaku cijenu, za granicama vlastitoga spolnog i rodnog identiteta.
Njezine ljubavne zanose, bjegove i povratke motri „duhovnim očimaˮ Josip Grižanić, Božji
sljedbenik, vrstan iluminator i slikar koji je u mašti slikao Fošku posve nagu i putenu i prije
nego što ju je vidio na svadbi svojega razmetnog brata. Čita joj misli i sumanuto gradi crkvu
sv. Foške, mučenice iz 3. stoljeća, posve nesvakidašnju i neuobičajenu...
Nenada Šepića i u romanu Foška privlače udaljene povijesne priče i njihova moguća
aktualizacija. Kao što je trodijelna političko-filozofska alegorija Prosječnikova čest nastala
pod utjecajima Roberta Musila i Hermanna Hessea, a povijesni fantastični roman Jakovljica
nadahnut sudbinama branitelja iz Domovinskoga rata koje se zrcale u uskočkim ratovima u
Istri 12. i 13. stoljeća, tako je i narativni tijek Foške vezan za stoljećima udaljenu legendu o
gradnji istarske crkve sv. Foške, smještene na osami, u polju, na putu od Peroja prema
Golubovu. Problematizira se u njoj odnos vjerskoga naprama svjetovnome, tjelesnosti prema
duhovnosti...
„U Foški je Nenad Šepić sublimirao većinu osobina već opisanih u hrvatskoj prozi, odmaknuo
se od njih snažnim tematiziranjem kategorije spolne žudnje u kojoj aktersku poziciju drži tip
žene ljubavnice. Njezinu genitalnu, uživalačku moć konzervativna je zajednica nastojala
pokoriti kako bi Ona, Žena, postala zajednici podnošljiva. Tjelesno emancipirana žena, kao
što je bila Foška, u društvenoj praksi ruralnoga izlaz pronalazi u većim urbanim prostorima,
nastoji ona u njima prekoračiti granice ženskoga prirodnog određenja preoblikujući se u
Androgynu, kozmopolitsku nadženuˮ, ističe Helena Sablić Tomić u pogovoru naslovljenom
Foška, i svetica, i bludnica.
Romanom Foška Školska knjiga otvara novu biblioteku Hrvatski pisci koju je pod vodstvom
kreativne direktorice Ane Marije Žužul i art-direktorice Tee Pavić dizajnirao jedan od
najboljih hrvatskih dizajnera mlađe generacije Vanja Perković. Prema riječima dugogodišnje
urednice književnosti u Školskoj knjizi Miroslave Vučić, pod nazivom Hrvatski pisci ne krije
se biblioteka jedne generacije pisaca ni jedne poetike, već „uvirno mjesto u kojem se zrcali
najbolja prozna produkcija začeta u hrvatskome jeziku danas i ovdjeˮ.
„Ako je izabranim djelima hrvatskih proznih klasika (Marija Jurić Zagorka, Ranko
Marinković i Ivo Andrić) pandan pjesnička biblioteka Kolajna, koja objavljuje pjesničke
klasike čiji je opus završen (Tin Ujević, A. B. Šimić, S. S. Kranjčević, Dragutin Tadijanović,
Nikola Milićević, Josip Pupačić), onda je pjesničkoj biblioteci Rukovet, koja osluškuje
sadašnji trenutak u hrvatskoj poeziji (Luko Paljetak, Ivan Golub, Petar Gudelj, Tonko
Maroević, Enes Kišević), pandan upravo biblioteka Hrvatski pisci.ˮ
Prema dobrim nakladničkim navadama svaka knjiga iz biblioteke Hrvatski pisci bit će
opremljena pogovorom vodećih kroatista i iscrpnom biobibliografijom pisca, dodala je
urednica Vučić te istaknula da će do jeseni biti objavljeni romani Dux Chroatorum Hrvoja
Hitreca i Priča o Gradu Veljka Barbierija.
Tags:
Školska Knjiga