Najjednostavnije rečeno, 64 je drama o ženama, muškarcima, djeci i roditeljima.
Priroda je te odnose zamislila krajnje elementarno, ali svako ih doba neprestano
nadograđuje i mijenja. Mladi bračni par u drami Tene Štivičić preispituje svoje uloge u
partnerskim i obiteljskim odnosima, s naglaskom na pitanje je li imati djecu biološki ili
društveni imperativ. Ionako nelaku odluku da postanu roditelji dodatno će im otežati
proces medicinski potpomognute oplodnje čiji je ishod krajnje neizvjestan, što će
lančano utjecati na njihov brak i druge odnose unutar obitelji.
Ovaj osnovni zaplet povod je za problematiziranje cijelog niza temeljnih društvenih
postavki – od emocionalnih do egzistencijalnih, od krize braka do krize identiteta, od
pitanja osobne slobode do prava na izbor, od pitanja tradicionalnih stereotipa i
očekivanja okoline do samoće i izgubljenosti u kojoj se svaki pojedinac s tim
očekivanjima nosi.
Svojim autentičnim stilom koji obiluje prigušenim humorom, suptilnom ironijom te
jezgrovitim i uvjerljivim dijalozima, Tena Štivičić navodi nas na promišljanje vlastitih
obrazaca u pitanjima ljubavi, braka, karijere, socijalnog statusa, prijateljstva,
emancipacije i roditeljstva – obrazaca po kojima donosimo odluke koje, najblaže
rečeno, mijenjaju život.Tena Štivičić diplomirala je dramaturgiju na zagrebačkoj Akademiji dramske
umjetnosti, a 2004. magistrirala je Dramsko pismo na Goldsmiths Collegeu Sveučilišta
u Londonu.
Prva drama, Nemreš pobjeć od nedjelje, koju je napisala na trećoj godini studija,
praizvedena je u ZKM-u, osvojila je Rektorovu nagradu i Nagradu Marin Držić te otada
doživjela niz domaćih i inozemnih produkcija. Diplomska drama Dvije, praizvedena
2003. godine u beogradskome kazalištu Atelje 212, bila je prva nova hrvatska drama
izvedena na srpskoj pozornici nakon raspada Jugoslavije. Slijedile su izvedbe u regiji,
uključujući i HNK u Zagrebu, a 2018. doživjela je i prvu izvedbu na engleskome jeziku,
u Torontu u Kanadi. Uslijedile su drame Fragile!, Krijesnice, Sedam dana u
Zagrebu, Invisible, Europa, koje su izvedene na domaćim i inozemnim pozornicama, u
Njemačkoj, Velikoj Britaniji, Švicarskoj, Turskoj, Austriji, Švedskoj, Bugarskoj, Kanadi,
Estoniji, Španjolskoj, Italiji, kao i na legendarnome britanskom radiju BBC4. Prevedene
su na mnoge jezike te ovjenčane nizom nagrada, među kojima treba izdvojiti
Europsku autorsku nagradu i Nagradu za inovativni dramski tekst na Heidelberg
Stückemarktu 2008. (za dramu Fragile!).
Povodom obilježavanja pedesete obljetnice legendarnog teatra Royal Court, 2006.
godine, BBC i Royal Court izabrali su pedeset mladih dramskih pisaca koji će obilježiti
sljedećih pedeset godina kazališta u Velikoj Britaniji: Tena Štivičić jedna je od njih.
Godine 2014. postala je prva hrvatska autorica čija je drama (Tri zime) izvedena na
pozornici National Theatrea u Londonu, jednoga od najvažnijih svjetskih kazališta, u
režiji proslavljenog Howarda Daviesa. Također je i prva hrvatska autorica koja je
osvojila prestižnu svjetsku nagradu Susan Smith Blackburn, koja se dodjeljuje
najboljoj drami pisanoj na engleskom jeziku. Drama Tri zime dosad je izvedena u
Velikoj Britaniji, Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji, Austriji, Njemačkoj, Estoniji, Švedskoj i u
Japanu, gdje je osvojila nagrade za najbolju prijevodnu produkciju i najbolju režiju, te
nominaciju za Yomiuri Play Award za najbolju produkciju u Japanu u 2019. godini. Tri
zime u izvedbi zagrebačkog HNK-a vidjela je publika u Mariboru, Ljubljani, Puli,
Slavonskom Brodu, Brijunima, Rijeci, Beogradu, Podgorici, u Tel Avivu, na 9.
međunarodnom kazališnom festivalu Hanoch Levin, na 62. Sterijinom pozorju u
Novom Sadu, na Dubrovačkim ljetnim igrama i u slavnom bečkom Volkstheateru. U
Sarajevu, na Internacionalnome teatarskom festivalu MESS, osvojila je nagradu žirija
kao najbolja predstava, a na 27. Marulićevim danima u Splitu Nagradu za suvremeni
dramski tekst i Nagradu publike za najbolju predstavu festivala.
Kao dramaturginja i urednica dvaput je surađivala s Ivom Štivičićem, na
predstavama Pijana noć 1918., Štivičićevoj adaptaciji Krležine priče, i Shakespeare u
Kremlju, Štivičićevoj originalnoj drami. Za dramu Pijana noć 1918. osvojila je Nagradu
za dramaturgiju na Festivalu malih scena u Rijeci 2008.
Od 2003. godine piše kolumnu u časopisu Zaposlena. Taj zagrebačko-londonski
dnevnik osobnih događaja i društvenih fenomena objavljen je u Hrvatskoj u trima
zbirkama: Odbrojavanje (2007.) i Vrag ne spava (2010.), objema u izdanju Profila,
te Pepeljugino maslo (2016.) u izdavačkoj kući Hena com.
Drame su joj objavljene u knjigama Fragile! (Nick Hern Books, 2007.), Dvije i
druge (Profil, 2008.), Invisible (Nick Hern Books, 2011.), Europa (Bloomsbury,
2013.), 3 Winters (Nick Hern Books, 2014.), Nevidljivi (Hena com, 2015.) i Tri
zime (Hena com, 2016.).
Drama 64 praizvedena je 2021. u beogradskom kazalištu Atelje 212 u režiji Alise
Stojanović, a iste je godine premijerno izvedena u zagrebačkome HNK-u u režiji Arije
Rizvić.
Tags:
HENA COM